Kuncu-kuncu Cik 18

Sunday, July 31, 2011

siapa cakap budak tak pandai menipu??

last post biler ek??? huih, gile lame x menulis...btw, thanks la yang rajin jenguk dan bace lagi blog neh...

erm, keje masih xdapat lagi...oleh kerana aku nak duit dan malas duduk rumah, aku apply jadi pembantu taska..gile penat nak mati, gaji pon agak2 jer...tapi sebab malas nak cari keje lain dan nak menyesuaikan diri, aku rileks je keje...lagi pon da ada budak yg manja ngan aku siap panggil mama...bapak dia ensem seyh! tapi xdelah sampai nak ngorat bapak dia..haha

berbalik pada tajuk, sepanjang aku keje, bukan semua cakap budak boleh percaya...ada kaki pukul, ade kaki mengadu, ade kaki pijak, ade kaki marah, ade kaki nangis, sume kaki tangan ade...kejap2 "cikgu, ade orang pukul saye"...kejap2, "cikgu, dia marah saya"...macam2 hal..

padahal, takdepun orang pukul..xdepon orang marah...kawan tuh baru acah tangan nak pukul dah bagitahu kene pukul...baru jeling sikit kata kene marah...adoilaaaahhhhh..sakit cikgu nak dengar aduan2 menyampah tuh...kadang2, aku geram, aku yang marah si pengadu balik...bukan marah sangat pon, marah acah jer..

yg paling xtahan degan parents yg sikit2 anak mengadu kene pukul..pagi datang marah kita xjaga anak dia elok2...petang ambil, tanye kita ade ape2 jadi x kat anak dia...huh..korang kalau jadi parent yg anta anak ke nursery, jgnlah wat hal nak marah2 penjaga anak tu lebih2..ajar anak jangan buat nakal dan tanye kenape kene marah dengan cikgu..bukan terima kata2 anak dengan mudah...silap2, anak korang jd mangsa penjaga pukul...siapa tak stress asyik2 ade je salah..

bayangkanlah, kat rumah, ibu jaga anak dua orang...kalo ibu masak, ade ayah tlg tgkkan..tapi kat nursery, 1 cikgu jaga 10 budak..takde pembantu..korg rase sempat ke nak tengok 10-10 budak tuh setiap mase?? nak buat susu, nak tidurkan, nak mandikan, nak kencing, berak, sume kita buat sorg...anak2 tau main, main dan main..fikirlah sapelah nak buat keje2 yg memenatkan..

sepanjang aku keje, dah banyak pekerja cabut lari..xtahan tu beb..penat jaga budak..bukan senang..gaji xseberapa, keje 7 pg- 7 ptg..itu belum lagi yg amik anak lambat..even bayar ot, penat tuh xhilang beb..kalo rase susah, baik amik org gaji, lagi senang..

oklah...esok puasa, selamat berpuasa...jangan lupe tarawih..kali nih, aku rase peluang nak tarawih kat masjid mcm payah..harap2 xdelah ibubapa yg OT...boleh lari gi masjid..doakan ekk..

1 comment:

Kapten Atok said...

nanti ko jd mak ko paham ler situasi kat taska