Kuncu-kuncu Cik 18

Friday, June 10, 2011

aku kan kakak

aku kakak...aku cerita bukan berbangga utk dibuat isteri..tapi aku mahu kau adik2, faham yang aku kakak...

aku kakak...pagi2 bangun, kene kemas rumah..first2 kene kemas atas meja...makanan yg dah tak elok, buang...yg elok, panaskan...lap meja bagi bersih...

aku kakak...lepas kemas meja, sapu sampah dari pagar depan, samapi ke pagar belakang...never miss even 1 day...half day pon xpenah....pagi sekali, petang sekali...

aku kakak...lepas sapu sampah, aku mop lantai...dari lantai depan ke lantai belakang...mop pertama dengan air biasa..mop kedua dengan air softener..softener wangi..so, ade pe hal??

aku kakak...lepas mop, angkat sampah letak kat tong sampah depan rumah...kalo xbuang sampah, mahu ulat2 putih tuh merayap kat dapur...aku geli!

aku kakak...basuh bilik air...hasil kencingan adik2 dan kucing boleh tahan baunyer...tak basuh, aku pon xlalu nak guna bilik air...

aku kakak...surat khabar yg dibace semalam susun, bantal2 yg bersepah depan tv disusun, selimut busuk bergelempang letak tepi, tak penah miss!

aku kakak...lepas kemas, sediakan sarapan...kalo penat nak masak, beli je (kalo mak bapak kasi duit, lega!)..masak air, bancuh teh, kopi...

aku kakak...pukul 2++ masak nasi...keluarkan ikan, ayam, daging, udang, sotong segala yg beku yg nak dimasak ke singki...(tengahari besenye xmakan sgt..prepare utk ptg..)

aku kakak...kol 4++,sediakan makan petang...kalo ade kopok lekor frozen, karipap ke, goreng..sediakan air teh ke...

aku kakak..pukul 5 sediakan nasi untuk kucing yg dah lebih 15 ekor tuh...gaul nasi dnegan ikan rebus....

aku kakak...kol 5.30, siap2 masak malam...tung tang tung tang depa kuali sampai pukul 7...(mak aku memg xmasak sgt sejak aku reti masak.dia ambil alih dapur sabtu ahad jer...)

aku kakak...lepas makan malam, meja mesti bersepah..lap jap...sapu sampah..

nampak macam senang je kan...cube kau adik2, buat bende2 nih setiap hari! merungut tak merungut...kakak marah, bebel, kau cakap macam joyah...kakak tegur, kau cakap "Diamlah!".. kakak bagi nasihat, kumat kamit mulut mengejek...

rumah bersepah, mak cari kakak...
nasi tak masak, mak cakap kakak pemalas...
lauk tak hebat, mak cakap tak layak nak kawen..
lantai kotor, mak cakap takde org ke yg reti sapu lantai?..
adik buat salah, kakak yg kene marah..
marah adik, mak suruh kakak mengalah..
ahhh..macam2lah...kakak itu, kakak ini..
sume salah kakak..adik2 tak pernah salah..kan kan...adik2 memang baik...kakak je jahat..


kau adik2...tak penat ke buat sepah?? tak penat ke duduk je tnegok tv?? tak penat ke main kat luar panas2?? tak penat ke asyik tidur terbongkang???

cubelah paham perasaan kakak korang..cube tolong kakak korang..cube tengok ape yg dia buat setiap hari...ade dia mintak upah dari mak ayah?? ade dia marah korang sampai tak kasi makan?? ada dia pukul korang sebab rajin solat??? xdelah...

korang senang lenang sekarang, biarkan kakak buat kerja, kene marah ngan mak ayah, cakap dia korang abaikan...mintak tlg sikit kene ade upah..xde upah, taknak tlg..sekarang bolehlah...tunggu mase korang ade rumah sendiri, korang jadi mak, korang jadi ayah, nak jaga rumah, nak jaga anak2 kau..kau akan rasa seksanya...

sekian terima kasih..

dari kakak yang hina...

## kakak kene banyak berkorban..bila cerita, cakap xikhlas..ikhlas tu Allah tentukan..tp sebagai adik, cukuplah korg hargai, tlg skit2 kakak korg..hanya Allah yg tahu..