Kuncu-kuncu Cik 18

Friday, March 18, 2011

Jodoh

selamat hari jumaat...jangan lupe banyak-banyakkan berselawat dan bertasbih hari nih...

kalo korang perasan, ade dua blog terkemuka buat entry pasal jodoh...perempuan yang baik untuk lelaki yang baik begitu juga sebaliknya...dan mereka juga menerangkan ayat-ayat Al-Quran mengenai perihal jodoh...kalo nak tau lebih lanjut, boleh klik sini dan situ...

aku bukan buat post neh nak cerita pasal ape yg mereka cakap...tapi aku suka nak bagi contoh dalam kehidupan kita sendiri...



pernah atau tak bercinta?? pernah ditinggalkan pasangan?? pernah diceraikan??? pernah diputuskan pertunangan??? mesti ade punyalah...sape yang tak pernah bercinta tu sangat nob hokey...tapi aku sangat salute arr kalo yg pandai jaga diri dan nafsu dari tak bercinta..itu lebih baik...

bila jadi kejadian putus cinta, ditinggalkan, putus tunanglah, cerailah, kadang2 kite terlalu menyesali nasib kita..kadang2, kite terlalu taksub dan sedih bila tau pasangan kite tu curang dengan kite dan meninggalkan kita...aku pon begitu 4 taun yg lepas...takpelah..bende yang lepas biarkan berlalu...yang penting kita teruskan hidup dan cari kehidupan yang lebih bermanfaat...

nak cakap jangan sedih bile kene tinggalkan tu, tipu sungguh! hanya orang yang merasa saja tau betapa peritnye kene tinggal...tapi aku selalu pegang satu ayat yang kakak usrah aku bagi kat aku..."DIA BELUM CUKUP BAIK UNTUK KAMU, SEBAB TU ALLAH PISAHKAN KAMU DENGAN DIA..DIA NAK BAGI KAMU YANG LEBIH BAIK DARI YANG SEKARANG..."



dari tu, aku selalu pikir...walaupon ex aku dlu nampak agak baik, tapi mungkin ade yang lebih baik dari dia untuk jadi pasangan hidup aku...kita selalu anggap baik tuh macam perangai baik ataupun orang kata memang layak jadi menantu arr...tapi definisi baik tuh kene tahu...

baik untuk kita tak semestinya dia baik terhadap kita, baik budi bahasa mcm dak skema..nope! tapi baik itu mungkin bersesuaian dengan kita..lelaki dan perempuan ni dicipta untuk saling melengkapi...dan mendapat pasangan yang melengkapi diri kite tu la yang lebih baik...bukan bermaksud bila dia baik, dia ok..ade orang dapat terlalu baik pon boleh jadi lame2 dia akan menyampah..buat itu tak boleh, buat ini tak boleh katanya....

oleh itu wahai semua, bila jadi sesuatu dalam hubungan, jangan menyalahkan Allah...Dia berjanji untuk memberi kita jodoh yang terbaik...kite tak pernah tau siapa jodoh kita dan tugas kita sekadar mencari yang terbaik..tetapi jika yang kita anggap baik tu bukan jodoh kita, anggaplah yang baik pada pandangan kita tu mungkin sebenarnyer kurang baik untuk kita...

okehla...tugas kalian selepas membaca post baru neh, sila kire berapa banyak perkataan baik yang telah digunakan...keh keh keh....


### abah beli kereta baru..yehaaa

4 comments:

Frodo Baggins said...

>>__<<

keh2x, jadik berlumba ler kita tuk perbaiki diri

wooohooooo kereta baru

cik 18 said...

wah..frodo..

betul betul betul

intan.maisarah said...

hee..
semoga saya mendapat joodh yang terbaik..

hee..
buat masa ni

kita tangkap cintun kuat kuat dengan tuhan sampai bila bila

bLaCk | maWaR said...

hmm...tp ada sesetengah orang tak ley nak terima hakikat sebab jdi perpisahan...haru...

tambah lagi bila org tu tak reti bahasa dan maseh mengganggu...