Kuncu-kuncu Cik 18

Friday, January 28, 2011

aku dan kereta..

mama nak beli kereta baru...

selepas kautim kautim dgn penjual kereta, dia boleh beli atoz mak aku ni dgn rege RM12...sikit ye dak?? 

aku pujuk2 abah....bagilah kete nih kat aku...takdelah aku basah ketiak nak gi fakulti atas bukit tuh...letih!

akhirnyer, mase tahun 2 sem 2 aku dengan bangganya menderum derum dengan Atoz hijau...

namun, kegembiraan aku diuji...

minggu pertama, pelapik bawah tercabut sebab tersangkut kat jalan...nasib baik berbekalkan muka comel, RM15 dihulurkan dengan senyuman paling manis kepada abg bengkel..

ujian kedua datang tidak lama selepas itu...tidak tahu mengapa, kereta kurg kelajuan...lembab nak mampuih la naik bukit..nak jalan pon kemain cam sipot..nasib baik kat rumah...abah anta gi bengkel..half overhaul..seriban lebih jugak..

sampai kat UTM, dalam 2 ari, bunyi pelik kuar kalo start enjin...kol abah...macam bese, bisinglah orang 'MUDA' tu...tanye kawan yg bawak kete...dia cakap timing belt kot rosak..sebab dengar kat belt tu la lain macam...kawan aku bawak pakwe dia yg mekanik, pakwe dia pon terkejut...bunyi kuat kot..last2 kawan aku bawak gi bengkel yg aku bawa first2 tuh...nah, ujian ketiga betul...selepas dicek2, ade skru yang tertanggal dan mengganggu enjin..nasib baik aku bawa cepat..kalo aku men bantai je bawak, mau overhaul enjin betul2...rm130 sebab kene buka enjin  + kerja banyak nak kuarkan satu2..

ujian keempat sangat sengal...kete parking kat depan umah...van pos laju datang anta barang...oleh kerana umah aku macam turun bukit sket, mase pekerja pos tuh turun nak bg barang, van dia bergerak lalu hentam kete tuh...kemek beb!..pintu tak leh bukak! pegi ketuk rm 70..abah kata nantilah cat...nasib baik posmen tu bg rm100...

yg kelima memang mendasyatkan...aku gi kg kawan aku...jalan kg 1 line jer...kete memang xlaju la...sekali sampai kt junction, ade moto lalu depan aku..seyes ta nampak...ditambah lagi pokok2 kelapa sawit...memg xleh elakla...DUMMMM....aku nih gelabah nak mati...yela..first time weh langgar2 org..org tuh patah kat buku lali...mula2 dia kata aku bawa laju...mendenye aku bawa laju...dia yg kuar tibe2...itu jalan aku...gi report balai, pak polisi cakap tak yah report...sebab aku bgtau polis orang yang aku langgar tuh INDON TAKDA PERMIT + dia tak sepatutnyer keje kat ladang tuh...kalo bos indon tuh wat report baru polis panggil aku..

kete hijau aku, moto pink indon tuh...dia men kuar je dari ladang tuh...geramnyer!!!
1 week after dat, bos indon tuh kol pakcik yg setelkan kes aku..dia mintak aku tukar report polis tuh cakap aku yg langgar..aku ngamuk la ckp aku tak salah..dia nak aku punye insurans bayar kat org dia..watpe aku nak admit aku salah...aku pon citer bende yg betul kat polis...pakcik tu pon suruh aku wat dunno..kalo nak, kite gi balai same2..last2 takde...tapi aku hulurlah duit kat indon tuh juga..wang kesian...

ujian keenam datang hujung tahun lepas...cermin kereta tibe2 takleh turun...lepas ditolak2, bummmm...jatuh kat bawah...bawak gi kedai cermin, rm40..gam yang lekatkan cermin tuh dengan stroller dia dah tak lekap...huh! gam aje rm40...fuhh!

dan tadi, baru je pagi tadi....ujian ketujuh!...selalu tengok kereta orang je tersadai kat tepi jalan..kali nih, baru aku rase macamane tengah2 trafic jam, kete takleh gerak...choyyy betul!..nasib baik tak rosak tengah2 hiway...kete boleh start tapi tekan minyak takleh jalan...punyelah tekan minyak kuat2 sampai ke stadium badminton cheras...jalanlah jugak kete tu walau terhencut2..tak sampai 500m pon dari tempat yg aku start rase kete berat tak leh jalan...

  sikit je lg nak sampai umah...

kol abah..macam bese, pak cik tu bising arr..dia baru sampai pejabat..dah kene turun dari bangsar ke cheras balik...pastu, tunggulah bengkel bukak..pomen datang, dia ingat gear box rosak..kalo rosak, mampuih juga aku nak bayar...last2 dia cek, rupanye minyak gear dah kering...dia usha bawah kete, nampak bekas minyak kat atas jalan...

pas isi2 minyak, dia tgk bawah agi...menitis laju jer..dia agak, bocor tuh besar..so, dia bawa juga kete tu gi bengkel..dan aku terpaksa bawak arnab aku, beg laptop, beg baju naik teksi...huh...

dari kol 1 pagi aku bangun, kol 2 lebih gerak dari JB, anta kawan aku kat klang agi kol 6.30 sampai sana...kete rosak tunggu kat bengkel sampai kol 10 dan akhirnya sampai rumah kol 11...dan baru beberapa minit yg lepas aku bangun tido..heaven!


### tunggu bengkel bagitau harga kene bayar arini..hmmmm
### aku ngan kereta ni tak de luck ke erk???
### umor aku 22 tahun, 5 bulan 10 hari ye anak-anak...nak tau burfday aku nun kat url tuh...

4 comments:

nerves said...

jual je la kete tuh...kesian dow tgk...suh beli kete lain
cam byk prob je

p/s...oh..kat jb tak kontek ek...ckp nk ronggeng same2..

cik 18 said...

heip..i have another 1 year na roggeng ngan ko weh..bawa gi singapore skali..

ko kan pro jalan sane..haha

if aku sambung master la..kalo tak, ade 3 bulan agi...hehe..

jual kete?? ko nak bagi kete ko kat aku??

nerves said...

haha no prob..email jeaku
sbb ak ade je kt jb nih...

eh..bg kete eh...aku pun pkai kete kokak gak..
nanti tunggu aku kaye yg bleh beli kete cam gula2..
aku bg...
=p

cik 18 said...

haha..
aku doa kau kaya cepat2...haha

orite..nanti aklo xbz aku roger..