Kuncu-kuncu Cik 18

Thursday, January 6, 2011

kitekan dah bertunang....

assalamualaikum..selamat hari khamis..

mahu bicara tentang tunang...tunang itu ape?? haihh, kalo tak tahu tu payah beno la eihh..

ramai pikir bertunang nih macam dah kawen walaupon sebenarnyer belom...

sesetengah orang, bile dah tunang, rase macam lesen nak pegang tangan boleh, nak tengok rambut panjang mengerbang boleh, nak tengok peha gebu putih melepak pon boleh..

kalo orang tanye, cakap jerla "kami dah bertunang"..tanpa rase malu..

yeah!! kami dah tunang..

ape de hal ko bertunang ke tak ke?? tunang tu baru sipi-sipi nak kawen...yang kawen pon boleh cerai berai apetah lagi tunang-tunang nihhh..

kalo dah bertunang, itu bukan lesen korg merapati pasangan korg dengan senang lenang...macam aku cakap atas nun, tunang tu bukan bermakna akan kahwin..kite tak tahu esok ke, lusa ke, tulat ke, dia bukan jodoh kite apatah lagi kalo bab tunang kita meninggal dunia..ajal maut, jodoh pertemuan di tangan Allah..

ade orang, dia nak bertunang awal2..sebab takut awek dia, pakwe dia cari orang lain..kalo takut sangat, nikah je terus...

ape?? kalo nak kawen xde duit?? adoyai, manusia nih...nikah nih xperlu pon sanding2, hebat bagai persandingan angkasawan tuh...akad nikah jer..pastu sediakan mas kahwin..buat yang wajib...yang adat segala tu, tak de duit, xpayahla buat...cukplah wat makan-makan hidang mihun...(ohh, hidang mihun nih serius...lecturer aku nikah hidang mihun jer..takde nasi beriani gam..itu lecturer gaji riban-riban...yang keje kilang gaji cenonet nak buat kalah siti nurhaliza tuh ape de kes???)

tang bertunang nih, tak perlulah lame2..mase bertunang nihla banyak sangat dugaan..biasalah..nak bina masjid, nak halalkan yang haram, syaitan tak pernah seronok...nih bukan prebet punye syaitan nirrajim yang goda..entah-entah, general bersara dia pon turun padang nak halang niat kawen tuh..

ape yang penting sekarang nih, bertunang bukan syarat nak pegang tangan, peluk2, cium2, zina sebab fikir xlama agi nak kawen...tapi tunang ni ibarat kite cop pasangan kite tuh supaya tak diambil orang...kalo kita kacau tunang orang tu berdosa...itu yang aku pernah dengar la..

bila dah bertunang, segerakanlah bernikah...tak perlu tunggu lame2, duit sampai terkeluar poket banyak sangat..bertunang byk cabaran..takut makin lame, makin bosan dengan pasangan...


okeylah..sape yang dah bertunang, jaga diri.jaga maruah, jaga iman..cepatkan perkahwinan..

yang belom macam aku nih, doa2lah segera dapat jodoh...orang kata, kawen tu best..nak jugak rase bestnyer macamane..hehehe...GATAI!!!!!

 nak pelamin gini jer..utk akad nikad..yg penting ade purple...ohhh, nak berangan sekarang jugak!!


### teringat ade orang cakap aku ganggu hubungan dorang yang konon2 nak bertunang...tapi sampai sekarang tak dengar citer bertunang ke hape..ke dah buat dalam diam?? keh keh keh...

7 comments:

hiro said...

kalau makwe kita duk jauh? obersea? bila nak kwen nih..aahahaha

one2paii said...

betul2..kalo la gua kua statement cmatuh kt press..i dengan lisa surihani dah bertunang..mesti lu bangga kan..sekian dari gua

cik 18 said...

hiro:

lu ade makwe ke?? kalo xde xpayah kecoh obersea ke gapo..

dok diam2 err

cik 18 said...

one2paii:

gua nak bangga watpe..gua xminat lisa..gua minat fahrin...lalalala..

syafiq ariffin said...

cik 18..nk kawen pun kena ade duit laa..now, gurl yg lps spm pn hntaran dkt2 5 ribu..kalo yg ade degree plk rasanya 10 ribu..so??c la..hehehe

Fiq said...

cik 18..gua ase kalo nk kawen pn kena ade duet la..now, gurl yg ade spm pn hntaran dh dekat5 ribu..kalo yg ade degree lagi laa.dekat 10 ribu asenya..so, kalo xde duet mcm mane nk kawen??huhuhu

cik 18 said...

I've told u la syafiq..itu sume adat.u see,lps spm pon nk duit byk2..kalo ikut hukum, hntaran tu xph...

islam xsusah..yg sshkan adalah penganutnya..